כלכלן בתפקיד רופא


ישנם הרבה רופאים טובים, אבל מה שהופך רופא טוב לרופא מצויין זה היכולת  לשאול את השאלות הנכונות ולתת הרגשה ללקוח שהוא מבין אותו. כלכלן מצויין אינו שונה מאותו רופא, הוא צריך לדעת מה, מתי ואיך לשאול. היו מקרים שנדרשתי לבצע ניתוח כלכלי בתחום שאין בו מספיק מידע גלוי של היקף השוק, אפיון לקוחות או הוצאות מקובלות.

מה עושים?

קודם כל נוברים בכל מקורות המידע שכן קיימים, מגוגל, אתרים מקצועיים, שיחה עם אנשי מקצוע ובסיסי מידע ארגוניים. בשלב השני נפגשים עם בעלי המקצוע שעובדים באותה מחלקה/ארגון/חברה שבהם אנו מבצעים את הניתוח הכלכלי. תתפלאו לדעת כמה מההמלצות הסופיות שתופיע במצגת להנהלה באות מתוך השיחות עם העובדים.

העובדים נמצאים יום יום במקום והם מרגישים ויודעים מה צריך לשנות כדי להעלות את התפוקה, לצמצם בהוצאות או להגדיל את המכירות. צריך פשוט לדעת להקשיב ולשאול.

לפני שנים אחדות ביקשה ממני ההנהלה שאבדוק מדוע מעבדה מסויימת לא מצליחה לבצע את הבדיקות בזמן הנדרש. הלקוחות שלא הייתה להם מעבדה אחרת לפנות אלה התלוננו ללא הרף על זמני ההמתנה הארוכים. המנהל שלא הוטרד במיוחד מאובדן הכנסות, באין חלופה, התעסק בחלק לא מבוטל מזמנו במתן תשובות לתלונות. עובדת מעבדה שאיתה שוחחתי המליצה לשנות את סדר ביצוע הבדיקה. לאחר שבחנתי את הצעת הגעת למסקנה שנוכל לחסוך 20% מהזמן. על הצעתה קיבלה העובדת פרס הצטיינות באותה שנה ואני זכיתי להכרת ההנהלה על תהליך ההבראה.

איך שואלים את השאלות הנכונות? על כך בפוסט הבא

כתיבת תגובה